Frågor & svar
Här samlar vi frågor och svar som inte fått plats under övriga rubriker.
Uppsala Lyftservice servar vår hiss med ett visst intervall och kallas hit om vi får tekniska problem med hissen. Det händer också då och då att boende i huset tappar småsaker på hissgolvet som faller ner i springan till hisschaktet; det har hänt med nycklar, plånböcker, telefoner. Då måste Uppsala Lyftservice också kallas hit, det är bara de som har tillträde till hisschaktet och kan bistå.
All normal service av hissen, liksom annan service som kommer samtliga medlemmar till del, bekostas självfallet av föreningen utifrån likhetsprincipen.
En utryckning för att bistå dig när du tappat något betalas däremot av dig som enskild medlem. Det kostar 1500 kronor på en vardag och 2000 kronor på helger och betalas med Swish på plats direkt till hissmontören.
Har du en så kallad drulleförsäkring kan du undersöka om den kan ge dig ersättning i efterhand, men där och då är det alltid du själv som betalar.
Några av lägenheterna i huset har öppna spisar, inte alla. Det var ett tillval när huset byggdes på 1940-talet. Under många år rådde eldningsförbud i dessa då de ursprungliga rökgångarna inte längre är godkända. Det innebar att om du eldade i din spis gick röken inte bara ut genom skorstenen utan också in till dina grannar som har ventiler i närheten av din rökgång.
Under 2015 åtgärdade flera av innehavarna av öppna spisar på egen bekostnad sina rökgångar. När rökgången är åtgärdad och godkänd skickar sotarmyndigheten intyg till styrelsen som då kan ge klartecken till eldning.
Har du en öppen spis bör du alltså försäkra dig om att din rökgång är åtgärdad och godkänd.
I nuläget har vi ingen gemensam uppsättning av markiser utan enskild medlem som önskar markis ordnar det i egen regi. Prata med styrelsen innan du borrar i fasaden.
Gamla markiser kan ha olika utseenden, medan vi ska försöka hålla en gemensam linje för nya markiser. Titta på lägenhet 33 mot ån, dvs 3 trappor, andra balkongen från höger, ovanför köksbutiken.
Markisen är köpt hos Tibrings:
Modell: Wienna Balcony
Dukval: grå 0407/151
Profilfärg: grå
Brf Ågårdens styrelse har i oktober 2025 beslutat att godkänna att de medlemmar i Ågården som så önskar kan montera digitala lås på sina lägenhetsdörrar. Med digitala lås avses lösningar som gör att medlemmen kan öppna dörren med kod, nyckelbricka eller liknande samt koppla låset till internet.
Följande krav ställs på medlemmen/bostadsrättsinnehavaren:
INGEN ÅVERKAN PÅ DÖRREN
Om det nya låset inte är av en modell som kan monteras utanpå det befintliga låset måste det nya låset och handtaget passa i de befintliga monteringshålen. Det är inte tillåtet att göra åverkan på dörren eller att anpassa dörren till låset.
DÖRREN SKA KUNNA ÅTERSTÄLLAS TILL SITT URSPRUNGSSKICK
Du är skyldig att spara låscylinder, handtag och andra delar som avlägsnas. Vid en kommande försäljning av din lägenhet behöver du som bostadsrättsinnehavare säkerställa att den kommande köparen accepterar att överta ditt digitala lås. Om köparen inte accepterar att överta ditt digitala lås är det du som bostadsrättsinnehavare som är skyldig att återställa dörren och låset.
MÄRKE ELLER MODELL
Det finns i nuläget inga krav på något särskilt lås eller handtag, varken av estetiska skäl eller för att de ska vara kompatibla med några andra system i vår fastighet.
SERVICELÄGE
Det digitala lås som väljs ska stödja ett så kallat "serviceläge" där tillträde till lägenheten kan ges med exempelvis tillfällig kod eller fjärrupplåsning. Detta handlar om de fall när företrädare för föreningen behöver komma in i lägenheten och du inte kan vara hemma, t.ex. vid en ventilationskontroll eller stamspolning. Serviceläget är helt enkelt den digitala motsvarigheten till att vid behov kunna låna ut nyckeln.
KORT OM TILLTRÄDESRÄTT
I våra stadgar finns ett kapitel om tillträdesrätt – att företrädare för styrelsen kan behöva få tillträde till lägenheterna för underhåll eller tillsyn. Det är en rättighet, men något som bara utövas i nära samråd med berörd medlem. Vi har sedan många år inga huvudnycklar i föreningen och en extern firma som sköter all nyckelhantering vid ägarbyte, produktion av nya nycklar etc.